Wanneer je een eigen wijngaard hebt, is administratie niet de eerste bezigheid waar je aan denkt of waar je je tijd in wil steken. Toch zal je een vorm van marketing moeten vinden, waarmee je ook daadwerkelijk je wijn aan de man brengt.
Gelukkig bestaat er tegenwoordig software die je daarbij kunnen helpen. Er zijn speciaal ontwikkelde CRM’s, die volledig geïntegreerd zijn op de wijnmakerij. Met behulp van zo’n CRM heb je een scala aan waardevolle klantgegevens zo binnen handbereik. De software bevat meestal geautomatiseerde marketingmogelijkheden waarmee je een schat aan informatie kunt combineren tot strategieën die helemaal van de 21e eeuw zijn; een mooie manier om zo’n eeuwenoude waardevolle ambacht als wijnmakerij up-to-date te houden voor ook de nieuwste generaties.
Met behulp van het CRM kun je je klanten op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen op je wijngaard, en zo de koopkracht blijven prikkelen. Je kunt hierbij denken aan een gerichte e-mail, promotie, aangepast bericht, maar ook promocodes of andere progressieve functies staan tot je beschikking. Met een overzichtelijk platform kun je zo je publiek segmenteren en op die manier effectief benaderen.
Het is zo’n romantisch beeld: buiten in de zon tussen de druiven, je eigen wijn produceren op je eigen wijngaard. Wijn kopen als klant, gewoon op de wijngaard waar de wijn gemaakt wordt. Je wil je niet bezig hoeven houden met je klanten binnen halen. Je plek verkoopt zichzelf, áls je klanten je eenmaal gevonden hebben.
Met CRM-software zoals die van Lime technologies kun je eenvoudig en efficiënt opschalen dankzij een innovatief, geïntegreerd platform. Laat je wijngaard als vanzelf groeien, net als dat je druiven doen. Met minimale inspanning behaal je maximaal resultaat, zodat je al je energie in je wijn kunt stoppen.